خانه یا ویلای چند متری اجاره کنیم؟

خانه یا ویلای چند متری  اجاره کنیم؟

دنبال خانه چند متری برای اجاره هستید؟ این شاید اولین سئوالی باشد که هنگام جست‌وجو برای اجاره خانه باید به آن پاسخ دهید. متراژ خانه‌ای که قصد سکونت در آن را دارید تابع قوانین زیادی است. بعضی از این قوانین به‌علت بودجه و قیمت مسکن، ممکن است قابل تحقق نباشند، اما این‌که اصولش را بدانید می‌تواند به شما کمک کند، با بودجه‌ای که دارید ایده‌آل‌ترین متراژ را برای خانه‌تان در نظر بگیرید.

از ایده‌آل تا واقعیت
برای این که هر قسمت خانه چه متراژی داشته باشد، باز هم همان ضرب‌المثلِ قدیمیِ «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» کارایی دارد. همه دوست دارند خانه‌ای که قرار است در آن زندگی کنند بر اساس استاندارد باشد، اما قدرت اجاره است که در این خصوص تصمیم می‌گیرد. واقعیت ماجرا این است که طبق استانداردهای جهانی برای یک خانواده‌ که دو فرزند دارند، باید خانه‌ای با سه اتاق خواب در نظر گرفت. سه اتاق خوابی که اگر هر کدام هفت متر باشد می‌شود به عبارتی ۲۱‌ متر. برای این تعداد افراد یک حال و پذیرایی ۴۰ متری، آشپزخانه شش متری، حمام و دستشویی شش متری نیاز است.
کمد دیواری، ورودی‌های خانه، پاگردها، شومینه و… را هم لحاظ کنید، به بیش از ۱۰۰ متر فضا نیاز است تا یک خانواده چهار‌نفره بتوانند به‌راحتی و بدون این که کارهایشان با هم تداخلی داشته باشد، زندگی کنند. به تمام این‌‌ها باید متراژ پارکینگ را هم اضافه کنید، که برای هر واحد تقریبا ۵*۲.۵ است. اما برای خرید چنین خانه‌ای باید حداقل ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشید (البته اگر قیمت هر متر خانه را به‌طور میانگین حساب کنیم). خوب این مبلغ برای خیلی‌ها دست یافتنی نیست. این روزها وسع اجاره خانه برای یک خانواده چهار نفری متوسط تقریبا همان ۶۰ متر است که به هر نفر ۱۰متر اختصاصی و ۲۰ متر مشاع می‌رسد. با این حساب ما چند متری از استاندارد فاصله داریم.

بالای شهر یا پایین شهر؟
اینکه یک خانه با متراژ کوچک در بالای شهر داشته باشیم یا یک خانه به نسبت بزرگ در مرکز شهر را می‌شود کاملا سلیقه‌ای انتخاب کرد. یک خانواده ترجیح می‌دهد در یک محله خوب، با دسترسی مناسب و امکان آموزشی درجه یک زندگی کند اما خانه‌‌شان کوچک باشد، اما یک نفر دیگر ترجیح می‌دهد، میزان توقعش از مکان زندگی را تعدیل کند و ترجیح بدهد اعضای خانواده‌اش در یک خانه بزرگ، دلباز و حتی ویلایی زندگی کنند. این‌ها بخش سلیقه‌ای ماجراست، اما از واقعیت هم نباید چشم پوشی کرد. در خانه‌‌های کوچک که فضای شخصی کافی برای اعضای خانواده وجود ندارد ممکن است مشکلات رفتاری ایجاد شود.
یک خانواده پنج نفری را در ۵۰ متر خانه در نظر بگیرید، در این خانه، یک فرد اگر بخواهد یک ساعت برای خودش خلوت کند، حتی ممکن است صدای بقیه اعضای خانواده هم برایش آزاردهنده باشد. در خانه‌های کوچک بچه‌ها هر روز باید با جملاتی مانند «یواش‌تر همه چیز بهم ریخت»، «یواش‌تر بابات خوابه» و … رو‌به‌رو می‌شوند در‌حالی‌که در خانه‌های بزرگ اگر بچه‌ها برای خودشان اتاق داشته باشند، شاید هر روز نیاز نباشد، این چیزها را به آن‌ها یادآوری کرد. با اختلاف قیمتی که این روزها خانه‌‌های شمال با جنوب و مرکز پیدا کرده‌اند، انتخاب با شماست که خودتان و فرزندتان کجا و با چه میزان فراغتی زندگی کنید.

[media_image image=”{‹²›attachment_id‹²›:‹²›4144‹²›,‹²›url‹²›:‹²›//zhilarent.ir/wp-content/uploads/2017/09/1-1-1-1024×447.jpg‹²›}” width=”1024″ height=”447″ link=”” target=”_self” _array_keys=”{‹²›image‹²›:‹²›image‹²›}” _fw_coder=”aggressive” __fw_editor_shortcodes_id=”0756cd75845bfc5ecb3880d96533cca9″][/media_image]متراژ بخش‌های بیرونی
فقط به متراژ بخش‌های داخلی توجه نکنید. اندازه پاگردها، پله‌ها، آسانسور، حیاط خانه، پارکینگ، لابی، پاسیو و… متراژ خارج از خانه به‌حساب می‌آید که شاید در نگاه اول خیلی برای موجر مهم نباشد، اما متراژ این بخش‌های بیرونی خانه در آینده می‌تواند روی کیفیت زندگی شما تأثیر مستقیم داشته باشد. استاندارد می‌گوید که عرض پله‌ها باید حداقل ۹۰سانتی‌متر باشد و خود پله هم باید حداقل ۳۰سانتی‌متر عرض و ۱۸سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. همین استاندارد بودن باعث می‌شود شما در استفاده از پله‌ها در آینده اذیت نشوید.

تخمین متراژ
اگر عددی که به‌عنوان متراژ به شما می‌دهند از نظرتان عجیب است، برای این که از متراژ خانه‌تان مطمئن شوید، باید از شهرداری استعلام بگیرید. متراژ واقعی آپارتمان در گواهی پایان‌کاری که شهرداری ارائه می‌دهد ذکر می‌شود. اما در نگاه اول می‌‌توانید از چند طریق این کار را انجام بدهید. یک ورق و کاغذ بردارید، نقشه خانه‌ای که پیش روی‌تان است را در آن بکشید. خیلی ساده با چند خط می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط حواس‌تان باشد که تمام مکان‌‌هایی که در خانه وجود دارد را لحاظ کنید، تمام تورفتگی‌ها و بیرون‌زدگی‌ها را. بعد شروع کنید به متر کردن قسمت‌‌های مختلف خانه و میزان متراژ را در نقشه‌تان وارد کنید. با یک جمع و تفریق ساده می‌توانید مساحت را به دست آوردید. راه دوم شمردن پارکت یا سرامیک کف خانه‌ است. کف‌پوش‌ها یک اندازه هستند. با شمردن آن‌ها می‌توانید متراژ فضا را به دست بیاورید. اگر کفپوش مورد نظرتان نصف شده باشد هم می‌توانید عدد مربوط به آن را به دست بیاورید.

با درنظر گرفتن نکاتی که در این مطلب گفتیم، حالا می‌توانید راحت‌تر بسنجید که چه متراژی برای ویلا یا خانه‌ای که قصد دارید  اجاره کنید مناسب است.