اگر تا به حال خرید و فروش ملک و خانه انجام داده باشید میدانید که یکی از مدارک لازم برای هرگونه انتقال سند، مفاصاحساب شهرداری یا همان پرداخت کامل عوارض شهری است. این عوارض باید سال به سال توسط مالکان خانهها و مغازهها پرداخت شود، اما خیلیها از زیر بار پرداخت آن شانه خالی میکنند؛ تا اینکه در زمانی مثل زمان فروش ملک خود مجبور به تسویه حساب در این زمینه شوند. قبل از آشنایی با این عوارض شهری بد نیست بدانید این عوارض شهری، یکی از راههای اصلی درآمدزایی شهرداریهاست. یعنی شما این عوارض را میدهید تا مدیریت شهری هم بتواند خدمات مختلفی را به شما ارائه دهد.
انواع عوارض شهری
مسلماً ابتدا باید بدانید که اصلا عوارض شهری چیست و شامل چه چیزهایی میشود؟ این عوارض شامل عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض خدمات مدیریت پسماند، عوارض کسب و پیشه میشود، که مسلما مورد آخر فقط از مراکز و واحدهای غیر مسکونی گرفته میشود. بد نیست بدانید که در سالهای قبل عوارضی به نام عوارض تابلوهای اصناف هم وجود داشت که براساس مصوبه شورای شهر توسط شهرداری از صاحبان مغازهها گرفته میشد، اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه شورای شهر را ابطال کرد و به همین دلیل دیگر چنین عوارضی وجود ندارد.
قانون چه میگوید؟
درخصوص عوارض نوسازی و عمران شهری اینطور گفته شده که این عوارض برای تمام اراضی، ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر طبق مقررات تعیین خواهد شد. این عوارض برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته میشود و مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند. اگر در زمان مقرر شده این عوارض پرداخت شود میتوانند از ۱۰درصد تخفیف هم استفاده کنند که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوشحسابی میگویند. اما اگر فرصت یکساله شما تمام شود و این عوارض را ندهید، همان قانون میگوید که باید ۹درصد جریمه دیرکرد بدهید. تکلیف عوارض خدمات مدیریت پسماند نیز مشخص است. به هر حال جمعآوری و مدیریت زبالههایی که هر روز توسط شما تولید میشود خرج روی دست شهرداری میگذارد. به همین دلیل براساس قانون، عوارض مصوب شورای شهر در این زمینه از شما اخذ خواهد شد. عوارض کسب و پیشه هم بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در رستههای مختلف در نظر گرفته شده است. این عوارض را بر اساس شاخصهای مختلف مثل؛ قیمت پایه، ارزش منطقهای و مساحت، محاسبه میکنند.
عوارض را چه کسی پرداخت کند؟
یک مسئله مهم حقوقی در زمینه عوارض شهری این است که این عوارض را مستأجر باید پرداخت کند یا مالک؟ قانون روابط موجر و مستأجر تکلیف این موضوع را مشخص کرده است. عوارض خدمات مدیریت پسماند کاملاً برعهده کسی است که دارد از ملک استفاده میکند. یعنی اگر خانهای مستأجر داشته باشد، او موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود. اما عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی برعهده مالک خانه است. یعنی یک مستأجر، هیچوقت چنین عوارضی را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در اجارهنامه توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستأجر بهعنوان بخشی از کرایه پرداخت شود. پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی هم طبق قانون به عهده صاحب پروانه یا کسی که سند و اجارهنامه به نام او تنظیم شده است. یعنی اگر یک ملک تجاری اجاره داده شده باشد مستأجری که در آن مشغول کار است باید این عوارض را بپردازد. یادتان باشد که چون رسته کاری در میزان عوارض کسب و پیشه مهم است، اگر نوع فعالیت فعلیتان با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسبتان مطابقت ندارد، باید برای اصلاح آن به همراه مدارک و مستندات به اداره درآمد شهرداری منطقهتان بروید.
[media_image image=”{‹²›attachment_id‹²›:‹²›4147‹²›,‹²›url‹²›:‹²›//zhilarent.ir/wp-content/uploads/2017/09/2-7-1024×447.jpg‹²›}” width=”1024″ height=”447″ link=”” target=”_self” __fw_editor_shortcodes_id=”3a184d1bce9c97d6622e82284f6af077″ _array_keys=”{‹²›image‹²›:‹²›image‹²›}” _fw_coder=”aggressive”][/media_image]چطور قبوض را پرداخت کنیم؟
اولین نکته این است که بدانید قبوض عوارض شهری معمولا در ماههای پایانی سال توسط شهرداری صادر و برای صاحبان املاک فرستاده میشود. اما اگر به هر دلیلی این قبوض به دست شما نرسید، خودتان هم میتوانید اینترنتی این قبوض را دریافت و سپس آنها را پرداخت کنید. روش پرداخت هم که مثل سایر قبوض است؛ یعنی شما هم میتوانید به شکل حضوری و با مراجعه به بانکها و دستگاههای ATM و هم به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشنها، موبایلبانکها و اینترنت بانکها این کار را انجام دهید. سامانه تلفنی ۱۳۷ هم امکان پرداخت این عوارض شهری را به شکل غیرحضوری برایتان فراهم کرده است. امکان مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر هم برای دریافت و پرداخت این قبوض وجود دارد.
دریافت الکتریکی فیشهای عوارض
همانطور که گفته شد، شاید به هر علتی فیشهای عوارض شهری که توسط شهرداری صادر میشود به دست شما نرسد. در این شرایط کافی است به نشانی الکترونیک tax.tehran.ir مراجعه کنید. در این سایت شما نیاز به شماره شناسایی ملک که شامل شمارههای ردیف مالک، ردیف، ملک و بلوک میشود یا یک شماره شناسایی ۱۵ رقمی دارد. داشتن هر یک از این شمارهها، کار شما را در مرحله اول راه میاندازد. اگر اساسا هیچیک از این شمارهها را ندارید باید با اسناد ملکی خود به دفاتر خدمات الکترونیک یا اداره درآمد شهرداری منطقه خود بروید. پس از طی مرحله اول در سایت گفته شده، مشخصات ملک شما نمایش داده میشود. این مشخصات را بررسی کنید و اگر مغایرتی وجود داشت باز هم با مدارک خود به اداره درآمد شهرداری منطقه بروید تا اصلاحات انجام شود. در همین بخش اگر مشخصات مشکلی نداشت میتوانید هر یک از فیشهای مربوط به عوارض شهری را دریافت و در گام بعدی اقدام به پرداخت آن کنید.
عوارض شهری را قسطی بدهید
یکی از خدمات در نظر گرفته شده برای شما در پرداخت عوارض شهری، امکان پرداخت قسطی است. در همان سایت tax.tehran.ir بعد از طی مراحل اولیه، گزینهای وجود دارد که شما میتوانید مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر پنج قسط تقسیم کنید. درضمن برای هر کدام از این اقساط در سایت، فیش جداگانه صادر خواهد شد که میتوانید با این فیشها، اقدام به پرداخت اقساط خود کنید.
یادتان باشد که شما برای فروش ملک یا برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز، نیاز به تسویه حساب عوارض شهری دارید. پس حالا با دانستن اطلاعات این راهنما هر سال خودتان اقدام به پرداخت عوارض شهری کنید تا هم بابت خوشحسابی تخفیف بگیرید، هم به اداره شهر کمک کنید و هم هنگام خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت و ساز به مشکل برنخورید.