هزینه تعمیرات خانه بر عهده مالک است یا مستأجر؟

هزینه تعمیرات خانه بر عهده مالک است یا مستأجر؟

چه صاحب‌خانه باشید و چه مستأجر همیشه باید خودتان را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده تعمیرات خانه آماده کنید. هزینه‌هایی که بخشی از آن‌ها به خاطر استهلاک لوازم و تجهیزات خانه و بخشی نیز به خاطر حفظ و نگهداری ساختمان ایجاد می‌شود. البته وقتی مستأجر هستید یا خانه خود را به شخص دیگری اجاره داده‌اید ماجرا کمی فرق می‌کند زیرا دیگر فقط شما نیستید که باید برای خانه هزینه کنید، چون بعضی از هزینه‌ها در قانون به عهده مالک خانه گذاشته شده و بعضی به عهده مستأجر.

قاعده کلی چیست؟
در یک قاعده کلی هرجا هزینه‌ها به امور روزمره و جاری خانه مربوط می‌شود یا پای استهلاک اجزای خانه در میان باشد مستأجر باید هزینه تعمیرات را بپردازد. به جز این، اگر مستأجر به دلیل درست استفاده نکردن از خانه صدمه‌ای به آن وارد کند، خودش مسئول تعمیر آن خواهد بود و باید هزینه را از جیب خودش پرداخت کند.
در مقابل هر جا پای تعمیرات کلی در میان است یا قرار است برای نگهداری بهتر از ساختمان هزینه‌ای شود باید صاحب‌خانه هزینه‌ها را پرداخت کند. در یک کلام، هزینه‌هایی که باید انجام شود تا خانه قابل سکونت باشد، به عهده صاحب‌خانه و هزینه‌هایی که به خاطر استهلاک لوازم یا استفاده نادرست به خانه تحمیل شده به عهده مستأجر است.بنابراین صاحب‌خانه نمی‌تواند از تعمیر دیوار ترک خورده‌ای که خطر ریزش دارد، لوله ترکیده، پشت‌بامی که نم می‌دهد و … خودداری کند.
تبصره: اگر توافق خاصی بین دو طرف شکل بگیرد می‌توان خلاف این قاعده عمل کرد مثلاً ممکن است مستأجر و صاحب‌خانه تصمیم بگیرند تا پایان زمان قرارداد، همه هزینه‌های جزئی و کلی به عهده مستأجر باشد. یا توافق کنند که هزینه‌ها و پیگیری کارهای فنی با مستأجر باشد و هر بار هزینه را از روی اجاره‌خانه کسر شود. بهتر است این توافق در قرارداد اجاره مکتوب ذکر شود تا بعداً به مشکل نخورید.

تعمیرات جزئی و کلی کدامند؟
تعمیرات کلی شامل تعمیر اصل بنا (مثل دیوارها، در و پنجره، نمای ساختمان، سقف و پشت‌بام، حیاط، مشاعات و…)، لوله‌کشی آب و گاز، پمپ آب، ایزوگام پشت‌بام، موارد مربوط به فاضلاب، سیم‌کشی، تعمیرات پرهزینه آسانسور، تعمیر در ریموت‌دار پارکینگ، رنگ‌آمیزی مشاعات و داخل واحد، تجهیزاتی مثل دوربین مداربسته ساختمان و… است. تعمیرات جزئی نیز به خرابی‌های کوچک مثل شیرآلات، چراغ‌ها، سرویس دوره‌ای کولر و شوفاژ، تعمیرات جزئی کابینت، کمد و… بر می‌گردد.

اگر صاحب‌خانه اجازه تعمیر ندهد
اگر خانه نیاز به تعمیر داشته باشد اما مالک زیر بار نرود، در مرحله اول مستأجر باید از مالک بخواهد خانه را تعمیر کند. اگر مشکل آن‌قدر جدی بود که استفاده از خانه را غیرممکن می‌کرد، قرارداد خود به خود فسخ می‌شود و طبق قانون صاحب‌خانه مستحق اجاره گرفتن نیست.

اگر مستأجر اجازه تعمیر ندهد
اگرچه در بسیاری از مواقع صاحب‌خانه‌‌ها از تعمیرات اساسی خانه طفره می‌روند، مستأجر‌هایی نیز پیدا می‌شوند که در برابر تعمیر ملک مقاومت می‌کنند و حاضر نیستند مسئولیت تعمیر خرابی ساختمان را که خودشان به بار آورده‌اند، به عهده بگیرند و خانه را تعمیر کنند. در این صورت مالک می‌تواند یا به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و از مستأجر شکایت کند و حکم دادگاه را برای ورود به خانه و تعمیرات بگیرد یا اینکه با اجازه مستأجر وارد خانه شده و تعمیرات را در حدی که کار راه بیفتد، با هزینه خودش انجام دهد و بعد از تمام شدن مدت قرارداد، به دادگاه مراجعه کرده و فاکتورها را ارائه دهد و طلب خود را از مستأجر بگیرد.

آیا مستأجر می‌تواند بدون هماهنگی با مالک خانه را تعمیر کند؟
اگر مستأجر از صاحب‌خانه اجازه گرفته باشد می‌تواند هزینه تعمیرات را خودش بپردازد و بعداً این هزینه را از اجاره کم یا از مالک مطالبه کند. اما فقط و فقط در صورتی که از قبل اجازه صاحب‌خانه را گرفته باشد. در غیر این صورت، قانون حق را به مستأجری که سر خود برای خانه هزینه کرده نمی‌دهد. مگر این که پای خرابی‌های جدی (مثل ترکیدگی لوله، نشست ساختمان و…) در میان باشد و صاحب‌خانه از پاسخگویی خودداری کند. در آن صورت باید مستأجر شخصا وارد عمل شود و فاکتور هزینه‌ها را نگه دارد و بعدا با صاحب‌خانه حساب کند. اگر هم صاحب‌خانه زیر بار نرفت، مستأجر حق کم کردن هزینه تعمیرات از اجاره را ندارد و باید موضوع را به دادگاه یا شورای حل اختلاف اطلاع دهد. در آن‌جا کارشناس بعد از بررسی مسئله و تعیین مبلغ، صاحب‌خانه را وادار می‌کند حق مستأجر را بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه خانه خود را اجاره دهید یا خانه‌ مورد نظرتان را اجاره کنید این نکات را مد نظر قرار دهید زیرا با در نظر گرفتن این نکات، چه مستأجر باشید چه مالک، می‌توانید از بروز اختلافات احتمالی بین خود و طرف مقابل جلوگیری کنید یا اگر با مشکلی در پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان مواجه شدید می‌دانید که این هزینه‌ها را چه کسی باید پرداخت کند.