چطور وام خرید مسکن را از بانک ملی بگیریم؟

چطور وام خرید مسکن را از بانک ملی بگیریم؟

وقتی صحبت از وام برای خرید مسکن می‌شود، همه یاد بانک مسکن و تسهیلات متنوع آن می‌افتند و گمان می‌کنند که وام مسکن را فقط می‌توانند از بانک مسکن دریافت کنند. تسهیلاتی که معمولاً هر چند سال با تغییراتی همراه است و هزار‌و‌یک قانون و تبصره جدید به آن اضافه می‌شود. اما بد نیست بدانید که به غیر از بانک مسکن، بانک‌ ملی هم از اواخر سال ۹۶، پرداخت وام مسکن را به‌صورت رسمی در مجموعه خدمات خود قرار داده است. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین شرایط دریافت وام خرید مسکن از بانک ملی آشنا ‌کنیم.

سود وام مسکن بانک ملی
اول از همه باید با نوع وام مسکن بانک ملی آشنا شوید. یعنی اینکه بدانید سودش چقدر است و حداکثر مدت بازپرداخت آن چند سال خواهد بود. سود این تسهیلات ۱۷.۵‌درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله خواهد بود. درضمن یادتان باشد با دریافت این تسهیلات، سند ملکی شما به‌عنوان وثیقه نزد بانک می‌ماند.

اولین گام برای گرفتن وام
تقریبا مشابه بانک مسکن، شما باید در بانک ملی هم یک حساب ویژه به نام «حساب سپرده سرمایه‌گذاری خاص گواهی مسکن» افتتاح کنید که شبیه یک حساب سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت عادی است. یعنی هم به شما تسهیلات می‌دهد و هم سود به سپرده‌گذاری شما تعلق می‌گیرد.
شما با سپرده‌گذاری در طرح ویژه مسکن بانک ملی، در حقیقت براساس میزان سپرده و مدت ماندگاری آن در حساب، اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات خرید مسکن را دریافت می‌کند. ارزش هر یک از اوراق بانک ملی در این طرح، ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن است. شما این اوراق را یا خودتان استفاده می‌کنید یا در فرابورس به دیگران می‌فروشید. امکان انتقال اوراق به دیگران در بانک ملی هم فراهم است.

طرح‌های وام مسکن بانک ملی
بانک ملی برای ارائه این تسهیلات ۳ طرح را در نظر گرفته است که شما با توجه به شرایط اقتصادی خود و میزان وامی که نیاز دارید می‌توانید یکی از این ۳ طرح را انتخاب کنید.

طرح اول: در طرح اول باید ۱۶ میلیون تومان در حساب سپرده‌گذاری کنید. حداقل مدت سپرده‌گذاری هم یک ماه است و بانک هم به شما ماهیانه ۱۰‌درصد سود می‌دهد.به ازای هر ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که در این طرح سپرده‌گذاری کنید، ماهیانه یک سهم اوراق به طور ماهیانه دریافت خواهید کرد.

طرح دوم: در طرح دوم باید حداقل ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سپرده‌گذاری کنید. در این طرح بعد از گذشت ۳ ماه به شما اولین برگ اوراق تسهیلات را می‌دهند و بعد از آن، هر ماه یک برگ دریافت می‌کنید. نرخ سود سپرده در این طرح ۱۲ درصد است.
یادتان باشد در ۲ طرح بیان شده، ماندگاری میانگین ماهیانه برمبنای حداقل مانده در هر روز را محاسبه می‌کنند و بعد اوراق به شما تعلق می‌گیرد. اما در هر دو طرح، حداقل مانده حساب شما نباید کمتر از ۱۶ میلیون تومان شود.

طرح سوم: طرح شماره ۳ بانک ملی هم به این شکل است که شما با افتتاح یک حساب ۵ هزار تومانی هم می‌توانید وارد طرح شوید. بانک در این طرح فقط متعهد است که به شما سود ۱۰‌درصدی بدهد. اوراق تسهیلات هم در این طرح براساس امتیازی که کسب می‌کنید و با توجه به منابع مالی خود بانک ارائه می‌شود. امتیاز کسب شده توسط شما هم بستگی به میزان سپرده‌گذاری و مدت زمان ماندگاری دارد.

[media_image image=”{‹²›attachment_id‹²›:‹²›4128‹²›,‹²›url‹²›:‹²›//zhilarent.ir/wp-content/uploads/2017/09/وام-مسکن-1024×447.jpg‹²›}” width=”1024″ height=”447″ link=”” target=”_self” __fw_editor_shortcodes_id=”008679a5d601ba81f56cdf939b2fa542″ _array_keys=”{‹²›image‹²›:‹²›image‹²›}” _fw_coder=”aggressive”][/media_image] 

سقف اعطای وام
نکته مهم بعدی که باید در جریان باشید سقف اعطای وام مسکن در بانک ملی است که به دو دسته تهران و شهرستان تقسیم می‌شود. سقف تسهیلات برای تهرانی‌ها به‌ازای هر نفر برای خرید هر واحد مسکونی۶۰ میلیون تومان و برای زوج‌ها ۱۰۰ میلیون تومان است که به ترتیب نیاز به ۱۲۰ برگ و ۲۰۰ برگ اوراق مشارکت دارد. در شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم به یک نفر ۵۰ میلیون تومان و به زوج‌ها ۸۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد. در شهرهای کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر هم این رقم به ترتیب ۴۰ و ۶۰ میلیون تومان می‌شود.
بانک ملی برای هر نفر هم ۱۰ میلیون تسهیلات جعاله پرداخت می‌کند که برای زوج‌ها ۲۰ میلیون تومان خواهد شد. البته نیاز به ۴۰ برگ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن بانک ملی هم دارد. مدت بازپرداخت این تسهیلات جعاله حداکثر ۳۶ ماه است و سودش هم همان ۱۷.۵ درصد محاسبه می‌شود.

فرصت استفاده از اوراق چقدر است؟
یک نکته بسیار مهم را هم نباید فراموش کنید، شما از لحظه‌ای که تقاضا می‌دهید که بانک برای شما اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات را صادر کند، ۲ سال فرصت دارید که با آن اوراق اقدام به دریافت وام کنید. یعنی اعتبار این اوراق ۲ سال است و بعد از آن باطل می‌شود. درضمن همان‌طور که گفته شد می‌توانید اوراق‌تان را به نرخ روز در بازار فرابورس و از طریق شرکت‌های کارگزاری بفروشید.

حالا با دانستن این اطلاعات، دیگر تنها گزینه دریافت وام برای خرید مسکن، بانک‌های مسکن نخواهد بود و می‌توانید روی بانک ملی هم به‌عنوان یک گزینه حساب کنید. می‌توانید شرایط وام مسکن بانک ملی و بانک مسکن را با هم مقایسه کنید و هر کدام به نفع شما بود انتخاب کنید. البته در حال حاضر سقف وام اعطایی در بانک مسکن بیشتر است، اما شاید برای مبالغ مشابه این مقایسه کردن در نهایت به نفع شما تمام شود.